Soppa

Soppa måste nog räknas som en trotjänare när det kommer till vegetarisk matlagning!? Det går att göra på det mesta – pumpa, morot, broccoli, spenat, potatis, palsternacka, tomat, svamp…. Ett tips är att mixa ner vita bönor och/eller kokt potatis i tex spenatsoppan, då blir den lite mer mättande och fullvärdig. Att tillsätta en skvätt vitvinsvinäger är ett annat tips, som jag tycker lyfter det mesta.

Vår bästa morotsoppa lagar vi genom att fräsa lök, vitlök och ingefära. Koka sedan i grönsaksbuljong tillsammans med morötter, och mixa. Smaka av med grädde eller creme-fraiche, citronsaft, salt o peppar. Och kanske lite chili om man gillar det.

Vår bästa palsternacksoppa är även den med ingefära, men utan citron. Istället smaksätts soppan med lite spiskummin och kardemumma.

Tomat-morot-linssoppa görs genom att fräsa gul lök och sedan koka tillsammans med grönsaksbuljong, riven morot, röda linser och krossade tomater. Smaka av med salt, peppar, balsamvinäger och nån grön krydda som persilja eller timjan. På sommaren gör vi en underbar tomatsoppa på färska tomater, paprika och basilika.

Grön ärtsoppa är ett annat tips! Riktigt enkelt och gott. Och snart är det dags för vårens höjdpunkter – nässelsoppa och jordärtskockssoppa!

Vilka är dina bästa sopptips?

Annonser

Och så kom äntligen våren!

Från väldigt mycket vinter till väldigt mycket vår på några dagar. Plötsligt är marken bar, blommorna har slagit ut och bina är ute på flygtur.

Ena veckan väntar jag otåligt på att komma åt mina land under flera decimeter med snö, veckan efter blir jag helt villrådig över vart jag ska starta. Alla landen i köksträdgården och i växthuset ska förberedas för sådd, nya land ska anläggas, områden ska täckas för att grävas senare, trädgården ska städas, buskar ska ses över….. Sen är det stängsel, reparation av kaninburar och en miljon andra projekt som ska fixas nu när våren äntligen är här. Underbart och ganska stressigt. En av vårens höjdpunkter är att lyfta på täcket av organiskt material som legat på mina odlingsbäddar hela vintern och hitta den mest fantastiska jord man kan tänka sig. Svart, myllig, lucker och full av liv!

Ha råd att leva miljövänligt

Hur är det med det där egentligen? Har alla råd att leva miljövänligt när ekologiska grönsaker är dyrare än konventionella? När miljömärkta kläder och prylar kostar skjortan många gånger?

Det där finns det kanske inget allmängiltigt svar på egentligen, allas situation är olika och olika sakers miljöpåverkan är en komplex fråga, men en tanke är att med mindre pengar lever man generellt sett mer miljövänligt – oavsett om paprikan är ekologisk eller inte. Mängden som produceras, köps och slängs är en viktigare faktor än miljömärkningen. Med en liten plånbok blir det färre flygresor, mindre elektronik som byts ut för att få den senaste modellen, mindre renovering för att få snygga ytskikt, färre onödiga prylar och leksaker…. Med en liten plånbok kanske man är tvungen att vårda sina kläder och äta upp maten som finns i kylskåpet istället för att ha så många olika burkar att de går ut av sig själva innan innehållet är uppätet. Kanske. Hur eller hur så har man möjlighet att leva mer miljövänligt oavsett hur plånboken ser ut! En ekologisk paprika är inte den avgörande faktorn. Vi behöver helt enkelt nöja oss med mindre, köpa färre saker och ta mer vara på det vi har.

Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke och man kan inte shoppa sig ur en klimatkris (även om man köper miljömärkt!), men man kanske kan bromsa sig ur en klimatkris!? Eller vad tror du?

Vegetarisk ”boeuf bourguignon”

Vegetarisk gryta med rödbetor, belugalinser och champinjoner som serveras med pressad potatis eller potatismos kanske är vore nåt till helgen?! Receptet kommer från Coop.

500 gr rödbetor, 200 gr scharlottenlökar, 250 gr champinjoner, 1 vitlöksklyfta, 2 lagerblad, 0,5 dl kapris, 2 dl rött vin, 2 dl vatten, 2 buljongtärningar (gärna umami), 1,5 dl torkade belugalinser, färsk timjan, salt och peppar. Skala rödbetor och lök, dela rödbetor, lök och champinjoner i mindre bitar och stek med hackad vitlök i olja, i 3-5 min. Tillsätt resten av ingredienserna och låt sjuda under lock ca 25 min. Lyft ur timjan och lagerblad – servera!

 

Vårens första plantor och sådder

Paprika, chili och aubergine är de första sådderna och har kommit en bit på väg.

 

Ett brätte med 14 sorters tomater i 96 pluggar. Jag fick för mig att de växte lite långsamt, men de såddes 9 mars och för två veckor sedan var de precis uppkomna, så det är verkligen inget att bekymra sig över. Det är vitsen med dokumentation – fakta svart på vitt (eller på foto), när minne och uppfattning spelar en ett spratt!

Däremot har en rackarns mus varit och knaprat på tomatplantorna i mitt andra brätte så där finns mest små stubbar kvar. Det är nackdelen med att placera odlingsstationer i obemannade utrymmen. Men platsen inne är ju begränsad, minst sagt….

För övrigt har jag små plantor av basilika, kål, sparris, sallat, salladslök, shiso och lite annat under uppdragning och även tråg med olika blad för direktkonsumtion – än tar det ett tag innan det går att så utomhus och mina sådder i växthuset vill inte ta sig. Kan kanske vara en mus som spökar där också…

Men det finns i alla fall övervintrad salladslök som får ny kraft nu när solen börjar skina. Soliga dagar blir det 25 grader där inne ifall jag inte öppnar och vädrar, trots att det bara är några få plusgrader ute! Lite märks det i alla fall att våren är på väg, även om snön ännu ligger tjock och kompakt över det mesta.

 

 

Svampbiffar

Svampbiffar är ett recept vi fått från Coop och som passar bra istället för vanliga färsbiffar.

Stek 200-250 gr skivade champinjoner i olja på hög värme, salta, peppra, och hacka sedan. Stek 1 hackad gul lök och en klyfta finhackad vitlök. Skölj en burk (400 gr) bönor (tex vita eller kidney) och mosa grovt. Blanda samman allt med 2 dl kokt couscous (= 1 dl okokt) eller nån sorts matgryn, 1 ägg och 2 msk vetemjöl. Låt smeten svälla 3-4 min och klicka sedan ut små biffar i smör/olja i stekpanna, stek på båda sidorna.

Gräddsås: Vispa ut pannan med 2 d vatten och 3 dl grädde. Smaksätt med 2 msk kantarellfond och lite soja. Red ev av med mjöl. Servera biffarna med kokt potatis och tex lingonsylt. Riktigt gott!

Egentligen går det att göra bönbiffar på det mesta. Utgå från nån sorts bönor eller tex kikärtor. Smaksätt med något tex örtkryddor, svamp, finhackade gröna blad, rivna rotfrukter, rostade fröer eller nötter, tacokryddor…. Tillsätt gärna något mer som mosad kokt potatis, kokta matgryn, riven ost eller liknande. Lök och vitlök. Och så ägg och/eller mjöl, ströbröd, potatismjöl mm för att få det att hålla ihop. Låt svälla en stund, stek i olja på medelvärme och vänd inte för tidigt. Bara att prova sig fram!

Jag återkommer med recept på vegetariska hamburgare och fler ”gröna” biffar. Har du någon favorit så kommentera och tipsa gärna!

Tips på grönare mat

Rivna rotfrukter till köttfärssåsen. 500 gr färs räckte på det viset till flera måltider för en familj på fem.

Det här med att äta grönare kan vara lite knepigt, inte minst när det finns barn med i bilden. Det tar tid att hitta nya recept och att vänja om smaklökarna.

Mitt bästa tips är att utgå ifrån den mat man redan äter och lägga till mer grönt där. Servera skurna grönsaker innan maten – majs, gröna ärtor (extra goda frusna), morotsbitar eller paprikastavar tex. Ha mer grönsaker och sallader till maten – så här års är pizzasallad eller 3-veckorssallad superbra alternativ, som dessutom håller sig länge i kylen. Ha mer grönsaker i maten (men börja i liten skala för tillvänjning) – öka andelen grönsaker i köttgrytan och lägg i lite bönor, blanda ner rivna rotfrukter och/eller linser i köttfärssåsen,  mixa ner palsternacka, blomkål eller spenat i potatismoset för att få in fler olika grönsaker i maten tex. Prova dessutom några nya vegetariska rätter med jämna mellanrum (varför inte vegetarisk måndag, eller ännu hellre söndag när det troligtvis finns mer tid?) och experimentera med recepten. Leta gärna nya recept från tex Libanon, Indien eller Marocko där de äter mycket vegetariskt, eller satsa på lite mer avskalat nordiskt såsom spenatsoppa, rårakor eller bara en stor tallrik med olika grönsaker och dipp (när det är säsong för det!).

Tillaga grönsakerna med omsorg – överkokt sladdrig broccoli blir ingen inspirerad av! Jag tycker också att det ofta blir bäst att antingen servera grönsaker var för sig i stora bitar eller ”gömda” i maten, gärna rivna eller mixade. Ofta kan det behövas extra kryddor tex örtkryddor, eller spiskummin, lök, soja mm för att få mer umamismak.

De enklaste bönorna att börja med är de vita tycker jag (inte i tomatsås, utan naturella). De smakar inte så mycket utan passar bra att mixa ner i en soppa för att göra den mer mättade, marinera och servera som tillbehör eller bara tippa ner i en gryta eller soppa. Även kikärtor är ganska enkla att starta med och passa extra bra att dryga ut lammfärsen med, göra falafel eller mixa ner i pannkakssmeten. Som ersättning till kött och färs passar nog kindneybönor och svarta bönor bäst, samt belugalinser. I tomatsåsen brukar jag ha röda linser och rivna morötter och ibland zucchini. Vad är ditt bästa tips? Låt oss hjälpas åt med fler recept och idéer för att börja äta mer grönt! Jag planerar att knåpa ihop några olika inlägg med recept (eller recept-wannabees eftersom jag är rätt kass på att följa och komma ihåg recept ordagrant!), tex med soppor, vegetariska biffar och fredagsmys. Jag hoppas någon kommer inspireras till mer grön mat, och att jag kommer få inspiration av er!