Istället för plastfolie

Jag tycker det är lite knepigt att förvara matrester i olika kärl och burkar i kylskåpet, det är så lätt att av gammal vana använda plastfolie för att försluta och hålla fräscht. Men ofta finns det olika lock, små skålar eller fat i skåpen, som passar som skydd istället. Ibland går det till och med att stapla skålarna på varandra. Annars är olika glasburkar, matlådor i glas eller fina gamla serveringsformar med glaslock perfekta att både servera maten och förvara resterna i. Det gäller bara att få in vanan!

Ett annat alternativ är att trä en återanvänd plastpåse över burken och dra en gummisnodd om – mycket enklare att använda fler gånger än den tunna plastfolien. Jag har även provat att göra bivaxdukar att använda istället för plastfolie, men det blev inte särskilt bra så jag får göra om och göra rätt när det blir säsong för bivax. Annars går det ju alltid att köpa fina bivaxdukar!

Vad är ditt bästa tips för att minska på plastfolieanvändningen? Eller plastförbrukningen i största allmänhet?

 

Annonser

Förvara bröd

Jag har försökt hitta alternativ till plastpåse för brödet, men det har varit lite knepigt. Med bara en handduk runt blir det torrt för fort, i en speciell brödpåse i tyg med lite plast på insidan och luftningshål möglade det för snabbt. Lösningen verkar vara något så enkelt som att förvara limpan inlindad i en handduk, inuti en plåtburk. Undrar varför jag inte provat det innan? Kanske för att jag inte sprungit på en så pass stor begagnad plåtburk innan….? Om brödet ändå möglar, vilket händer emellanåt när vi äter för lite bröd, så slänger jag handduken i tvätten – det verkar effektivare än att försöka diska ur plastpåsar som det möglat i så det inte tar med sig sporer till nästa limpa.

Årskompassen – att ta ut riktning i livet

Nu har vi redan avverkat en månad på det nya året. Traditionellt sett kanske sent att summera 2017 och sikta framåt mot 2018, men vad spelar det för roll? Det är alltid värt att aktivt ta ut riktningen i sitt liv. Jag brukar försöka göra det ”på frihand” varje år, men det underlättade att använda en guide. Årskompassen YearCompass är ett bra verktyg som finns att ladda ner. Det tar några timmar att göra, men är helt klart värt det. Jag fick nya insikter av att gå tillbaka till det gånga året och se vad som hänt, både praktiskt och mentalt, och nu har jag ett dokument att regelbundet gå tillbaka till – med mina tankar kring vem jag vill vara under kommande år, vad jag vill prioritera och vad jag vill utveckla. Ett tips!

Laga gamla saker

De här skorna har många många år på nacken, men de fungerade utmärkt som hemmavinterskor tills luftningstyget gick sönder så snön började smita in. Jag övervägde att kassera dem och leta nya på second hand, men istället fick de ta en sväng till skomakaren. För ett par hundralappar kommer de kunna användas ytterligare några år. Bra för miljön, och bra för min vana att försöka laga istället för att skaffa nytt. Nu efter att ha lämnat in några jackor, ett par skor och lite annat hos skomakare så är tröskeln betydligt lägre att ta sig dit med trasiga saker än innan. Vanans makt är stor.

Enkelt grönt på vintern

Ärtskott är ett fantastiskt grönt tillskott på vintern! Jag blötlägger gula ärtor över natten och sår sedan tätt i några centimeter jord på olika sorters uppläggningsfat och ugnsformar. När skotten är ca en decimeter börjar vi skörda genom att klippa av dem. Efter några dagar har de växt på sig igen och går att skörda ytterligare en eller två gånger. Barnen älskar ärtskotten och äter dem gärna som de är.

Vitlöksskott är ett annat gott grönt tips!

Ytterligare ett sätt att få färskt grönt på vintern är att grodda. Här är mungbönor som legat  i blöt över natten och nu kommer få vara i den här burken med silduk några dagar. Bönorna sköljs med kallt vatten morgon och kväll och däremellan står burken uppochned i ett durkslag för att överskottsvattnet ska rinna ut. Ett annat sätt är att grodda i påsar som får hänga över diskbänken – det har jag inte provat än men jag tänker mig att tygfruktpåsarna skulle vara utmärkt till det! När groddarna är klara kan de ges lite extra grönska genom att stå i fönstret ett tag och sedan ska de förvaras i kylskåp.

Det är bra att pastörisera groddarna innan, genom att sänka ner dem 30 sekunder i ca 85-gradigt vatten, och alla bönor utom just mungbönor behöver tillagas innan de äts. Ett annat tips är att grodda gula ärtor några dagar innan man gör ärtsoppa – då tar kroppen lättare upp alla näringsämnen och det blir även lite snällare mot magen.

Grönare jul

Här kommer några små tips på ett grönare julbord – bra för både hälsan och miljön!

Vitkåls- och morotssallad med apelsin och rostade solroskärnor. Tips för att mjuka upp vitkålen: finriv och knåda den med lite salt, eller koka upp dressingen, häll den het över den rivna/strimlade vitkålen och låt svalna. Blanda vitkål, rivna eller strimlade (med potatisskalaren) morötter med en dressing gjord på olja, vinäger(vitvin-, balsam- eller äppelcider-), citronsaft, apelsinjuice, en nypa av vardera salt och socker (eller honung). Strössla över apelsinbitar och rostade solrosfröer. Det går även utmärkt att använda valnötter istället och att lägga till russin.

Grönkålssallad. Riv grönkålen i bitar och knåda den i en dressing av olja, citronsaft, lite honung, eventuellt lite apelsinjuice och en nypa salt och peppar. Strössla över valfria ingredienser tex äppelbitar, russin, apelsinbitar, fetaost, granatäppelkärnor, strimlad rödlök och/eller (rostade) valnötter.

Rödkålssallad. Gör ungefär som i de övre recepten men byt ut grönkålen, vitkålen eller morötterna mot rödkål.

Coleslaw: Gör en coleslaw på vitkål, morötter och rödlök, eller kanske på rödkål, äpple och rödlök? Jag byter gärna ut en del av creme-fraichen mot matlagningsyoghurt så känns den lite fräschare.

Jag är helt omöjlig på att följa och komma ihåg recept och slänger nästan alltid ihop ingredienserna på en höft, så därför blir det tyvärr inte mer detaljerat än så här. Det får vara upp till kocken att prova och smaka sig fram.  Men nu kommer det äntligen ett riktigt recept!:

Marockansk morotssallad: Gör en dressing på saft och rivet skal från 1/2 ekologisk apelsin, 2 msk citronsaft, 4 msk olivolja, 1 riven vitlöksklyfta, 1 tsk flytande honung (värm vanlig honung) och lite flingsalt. Riv 4-5 morötter, blanda med 1 tsk mald spiskummin, 1/2 tsk mald kanel, myntablad och bladkoriander, häll över dressingen. Klart!

Alla dessa sallader står sig bra flera dagar i kylskåp, men vänta med att tillsätta frukt, nötter, ost mm till serveringstillfället.

Hemmagjorda köttbullar kan drygas ut med finrivna morötter och jag skulle tro att det vore gott med (honungs- och ingefärs-)ugnsrostade palsternackor och morötter till julbordet. Vill man ta det ett steg längre finns det massor av recept på ”julskinka” av griljerad kålrot eller vegetariska ”kött”bullar tex. Annars kan det räcka med att ta lite mer av Janssons och rödbetssallad tex, till förmån för korvar och skinka, så blir det genast lite mer hållbart på tallriken.

När julmaten är uttjatad men det fortfarande känns inspirerande med buffé, (kanske på annandagen?), så släng ett öga på olika recept från tex Indien och Libanon. Där brukar det finnas mycket smakrika vegetariska rätter att utforska.

Ett annat tips är att sätta igång att grodda och skotta för att ha klimatsmart färskt grönt till jul!

 

 

Hållbar jul

Julklappspåsar istället för julklappspapper

Nu står julen för dörren. Kanske en tid av umgänge, mys och god mat, kanske en tid av stress, överkonsumtion och alldeles för mycket sötsaker? Definitivt ett tillfälle att fundera kring vad som är viktigt på riktigt och att ta ett steg, eller två, mot lite mer hållbara vanor. Både miljömässigt och personligt hållbara. Här kommer några tips, fyll gärna på med fler!

Julklapparna: Varför ger vi julklappar? För mig handlar det om skapa förväntan och glädje, och att visa omtanke och kärlek. Kanske finns det andra sätt än att dränera sig själv (och plånboken) i stressen att hitta den perfekta julklappen? Ett litet personligt handskrivet kort om varför just den personen är så fantastisk och älskad? Ge bort av sin tid – göra en mysig utflykt tillsammans, fika i lugn och ro med fullt fokus, eller ge ett ”presentkort” på något personen behöver hjälp med? Eller skänk en gåva till de som verkligen behöver istället – rent vatten, skolmaterial eller säker förlossning via Plan tex. Ett gåvobevis och en varm kram kan räcka gott åt de flesta av oss här i överflödens land.

Andra tips är att ge bort en upplevelse såsom ett teaterbesök, eller förbrukningsvaror som fina matvaror eller hygienartiklar (som man vet att personen ifråga verkligen använder, annars faller vitsen med det hela!). Eller kanske diskborstar i trä, fruktpåsar i tyg eller andra produkter som bidrar till ett lite mer hållbart liv? Den som har tid och lust kanske kan skapa sina egna julklappar, såsom en trave hembakade knäckebröd, hemgjord hudsalva (smält 80% ekologisk kokosolja med 20% annan olja, tex rapsolja, låt svalna och vispa med elvisp när det börjat stelna, häll upp i små burkar – klart!) eller sköna vetekuddar.

Känns det för stort och svårt att ställa om hela julklappsplanen, så börja med att byta ut någon julklapp mot ett mer hållbart alternativ. Eller skala helt enkelt bara ner mängden julklappar, särskilt de med låg förväntad livslängd och användning. Fundera kring möjligheten att handla begagnat och skänk själv vidare fina saker som inte används – kanske kan de bli omtycka, klimatsmarta julklappar till någon annan?

Julklappspapper är en annan möjlighet att ta tag i. Jag har sytt paketpåsar i tyg, men det går lika bra att byta ut det vanliga julklappspapperet mot tidningspapper eller barnens teckningar på en del av paketen.

Julmaten: Det är så lätt att rada upp den ena maträtten efter den andra, av tradition och ohejdad vana, och sedan äta tills magen står i fyra hörn. Men även här tror jag det finns en vits med att fundera lite. Skala ner och ät ett julbord med de verkligt goda rätterna, satsa hellre pengarna på bra kvalitet och hållbarhet än på att äta rester i ända fram till nyårsafton, och lägg till lite mer grönt. Morots- och apelsinsallad eller grönkålssallad tex. Tänk likadant med sötsakerna – satsa på det som verkligen känns gott och njutbart. Laga och baka mer från grunden – om tid och ork finns vill säga. Stress, press och dåligt samvete är nog själva motsatsen till julstämning.

Och sist men inte minst kommer nu min ständiga pekpinne: välj eventuell julskinka med omsorg! (= svenskt)

Julstämningen: Kanske är vägen mot en mer miljömässigt hållbar jul också vägen mot en mer personligt hållbar jul? Lite mindre stress kring julklappar, lite mindre och nyttigare mat, lite mer fokus på relationer och umgänge än på prylar? Det är så lätt att se på julpyntet, paketen och maten som nyckeln till julstämningen, men jag tror det är värt att ställa sig frågan vad det verkligen är som skapar den där härliga känslan, vad just jag vill ha, eller inte vill ha, för att må bra – före, under och efter julen.

Vad är dina tips för att skapa ett mer hållbart firande?