Ordna det för sig

 

Jag älskar ju min lådcykel, men det har krävts lite fixande för att få det att fungera optimalt. Därför jag har monterat på korgar och väskor på den för att få rum med alla skolväskor, vantar, regnskydd till cykeln mm. I somras fixade jag dit en hållare för en cykelvagn, men den är inte testad IRL än. Tanken är att jag ska kunna ta med mycket packning, till badstranden tex, själva lådan är ju full av barn. Cykelvagnen kan även fungera som sittvagn till minsta dottern, så då kan jag cykla till stan, parkera lådcykeln och ta ”barnvagnen” vidare – lite smidigare än att transportera runt hela tunga cykeln på stan. Hur det fungerar får jag rapportera vidare om framåt våren.

När minstingen föddes monterade jag om bältena där ena sittbänken skall vara och fäste ett babyskydd istället. Perfekt för en bebis att ligga och sova, skyddat och ordentligt förankrat. Men nu har dom små benen växt så det var dags att klura ut någon nytt. Efter mycket provande fick jag en bilbarnstol till bakåtvänt bruk att sitta fast stadigt i sina remmar och cykelns bälten. Nu är det bara att tuta och köra!

4 thoughts on “Ordna det för sig

  1. Kul att se att du fått plats med två babyskydd i livscykeln. Jag skulle montera fast ett babyskydd på min lådscykel idag, men upptäckte att det inte kommer att funka eftersom bottenplattan som själva stolen sitter fast i inte är platt undertill. Har du tips på något märke eller modell som kan funka, och gärna detaljbild på hur du satt fast era?
    Tack för en inspirerande blogg!

    • Hej! Jag har haft först ett babyskydd och en bänk med plats för två barn, sedan har jag bytt ut babyskyddet mot en bilbarnstol istället, men det kanske var så du menade? Tyvärr har jag ingen detaljbild eftersom jag monterat bort dessa igen – men jag ska försöka förklara. Jag har lagt en gammal kudde/skumgummidyna under babyskyddet för stötdämpning och för att stabilisera. Sen har jag gjort nya hål för bältena och flyttat dom så de sitter i väggen och golvet och placerat barnstolen så barnet åker med sidan framåt. Babyskyddet jag hade (har glömt märket, men det var ett begagnat och inte samma jag hade i bilen för det var bökigt att montera bort den) passade precis i lådcykeln om jag fällde bak handtaget/bygeln och krånglade ner den. Sedan fäste jag den med bälten. Klart! Hade kanske tur som fick tag på ett babyskydd som passade så precis i cykeln? Först trodde jag inte att det gick att få ner den med bygeln nere, men det gick och då satt den stadigt trots att botten inte var platt.
      Bilbarnstolen fäste jag med bältena på samma vis, men jag monterade också fästen i golvet bakom stolen och drog de långa remmarna från stolen, genom ringarna i golvet, upp och över väggen, ner och fäste runt ramen vid hjulet. (Eller snarare i andra ordningen, eftersom man knäpper ihop remmarna precis vid stolen.) Hoppas beskrivningen var något så när begriplig!?
      Roligt att du gillar bloggen!

  2. Hej! Ungefär vid vilken ålder började du köra bebisen i babyskyddet i lådan? Tänkte göra samma sak framöver.

    • Hej! Mitt barn var ca ett halvår tror jag, men det berodde mer på omständigheterna runt om. Sommartid hade jag börjat cykla tidigare, men på vintern finns ju risken att det är för halt i backarna (vi har branta, långa backar), och då måste man ha kommit i form tillräckligt för att orka dra cykeln uppför (isdubbar på skorna är att rekommendera!) Jag ville heller inte behöva amma ute i kylan om det blev akut hungersnöd. Lycka till med cyklandet!

Kommentera

