Tvättnötter

 

Några tvättnötter i en påse, in i maskinen med hjälp av ettåringen och sedan igång med programmet. Ut kommer kläder som är rena. När nötterna har gjort sitt hamnar dom i komposten.

Vittvätten blir inte helt vit om man inte använder bikarbonat också, men färgerna blir inte heller avblekta utan håller sig starka och fina. Vi har få vita kläder och jag är lat, så jag blandar allt i samma maskin.  Vid skarpa fläckar tar vi fram galltvålen. Mindre avtryck på miljön än vanligt tvättmedel. Inga parfymerade dofter. Inga kemikalier i avloppet eller i kläderna, vilket känns extra tryggt när vi tvättar tygblöjorna. Blir huden irriterad behöver jag aldrig fundera på om det beror på tvättmedlet.

Jag tror jag ska prova att tvätta med linoljesåpa också. Det finns redan i städskrubben, så då behöver jag inte ta steget att inskaffa något, vilket alltid underlättar när man ska införa något nytt.

3 thoughts on “Tvättnötter

  1. Jag är så förtjust i mina tvättnötter. Fattar inte att jag inte testat tidigare, utan först nu senaste halvår! Men måste kolla hur många gånger du använder dem?! Jag har tvättat med 5 nötter och ca 5 maskiner. Läste att de kan användas upp till 7-8 ggr. Men lite skeptisk till det…

    • Jag använder dom nog 7-8 ggr. Jag har flera påsar som jag alternerar emellan så jag har inte så stor koll, men jag byter när jag tycker dom börjar kännas spröda och tråkiga. Har man skalade kan man tydligen se när kärnan blivit matt.

  2. Har använt tvättnötter i snart tre år och är förbannad på råd o röns test. Om man läser hur dom utfört testet så lyser det igenom en okunskap som tyvärr fått ge oförskämt rykte om tvättnötter. Det stora felet är att man testat på vittvätt och kollat hur bra det tar bort fläckar. För det första finns inget naturligt blekmedel i tvättnötter utan man måste tillsätta vitmedel te x puer för att få ett bra resultat. Fel två är att testet använt fär låg tvättemperatur vilket också påverkar resultatet. Vid vanlig kulörttvätt i 60 grader fungerar tvättnötter perfekt. Saponinet i tvättnötter fungerar även bra på de flesta fläckar. Det finns ett test som gjordes av amzonet för ett tag sen och det gav ett bra resultat på de flesta fläckar. Se: http://www.amzonet.net/tvattnotter-galltval-test.html Till er som ändå har sett vilket förträffligt och miljövänligt tvättmedel nötterna är säger jag lycka till i tvättstugan.

Kommentera

