Det kostar…

…att jobba. Vi skulle troligtvis behöva en bil till, med tillhörande bensin- och kringkostnader. Vi skulle betala förskole- och fritidskostnader. Vi skulle inte orka/hinna laga mat och baka på samma sätt. Vi skulle inte kunna elda lika mycket utan behöva värma huset med mer el. Jag tror att klädkonsumtionen skulle ändras också, och säkert konsumtionen i allmänhet. Det blir en del pengar per månad…

Föräldrapenning, vårdnadsbidrag, allmän gratis 15-timmarsförskola, jobba lite om vartannat på kvällar, helger och med barnvaktshjälp ibland, dra ner på utgifterna, ärva kläder eller köpa second hand, enbart matlådor till lunch, baka eget bröd, elda, cykla mycket osv – det har varit vår lösning för att få ihop en vardag hemma med barnen. Det har funkat de senaste 6 åren och bör funka de närmaste 2-3 åren framåt. Slitigt ibland, men det är det ju att jobba heltid också. Vi får försaka mycket, men vinner också mycket. Tid med barnen framförallt.

Sen är det klart att dom där extra pengarna som blir när man jobbar mycket, dom skulle sitta fint ibland.

3 thoughts on “Det kostar…

  1. Hej! Jag hittade just din blogg. Det är så kul att läsa hur andra personer tänker om, och löser det här med en mer hållbar livsstil! Jag funderade häromdagen på det här med att gå ner i tid och att min inkomst då skulle sjunka, och kunde egentligen inte komma på något särskilt som de ”extra” pengarna skulle gå till om jag inte vill konsumera eller flyga eller göra något annat som är destruktivt för klimatet, förutom att spara till ett annat boende. Så jag tror nog att det ligger mycket i vad du säger, mer arbete ger en livsstil som kostar mer.

  2. Tillvaron som konsument är paradoxal. Pengar och materiella resurser kan ge frihet och skapa möjligheter, men innebär också tvång och bundenhet. Med större inkomster kommer ofta mer av utgifter, kostnader som kan vara svåra att bli av med om inkomstläget skulle förändras. Ibland blir jag så trött på mitt eget springande i konsumtionens ekorrhjul. Vad är det jag strävar efter egentligen? Vad är målet och meningen med arbete och konsumtion? Kanske är det en ”romantisk” dröm, men periodvis är jag väldigt lockad av tanken att försöka leva mer ”ur hand i mun”. Men som sagt, det finns mycket som binder och gör det svårt att vara så radikal som man ibland önskar.

Kommentera

