Rensa i röran

 

Rensa, sortera, plocka bort, skänka till second hand eller någon annan behövande…. Barnens rum, garderoberna, förråden, skåp och lådor, hela huset svämmar över av prylar. Skönt att få lite mindre att hålla ordning på. Det känns alltid friare efteråt, även om jag innan är tveksam till ifall vi kanske kommer behöva grejerna. En del kan få ligga i karantän en stund om jag är tveksam. Har vi inte saknat det till nästa rensa-ut-tillfälle så ryker det!

De senaste gånger har jag inte bara rensat för att slippa bördan av för mycket grejer, utan även för att  minska bördan av kemikalier som barnen utsätts för. Bort med gamla mjuka plastleksaker från när jag var liten, bort med en del av mjukdjuren, bort med onödiga små plastpryttlar som vi råkat samla på oss… Då har jag i alla fall gjort någonting.

4 thoughts on “Rensa i röran

  1. Helt rätt! Jag är också för att rensa ut och inte ha för mycket grejer. Kanske för att jag har flyttat ofta den sista tiden, men också för att det känns lite lättare när man gjort av med grejor man aldrig tittar på och använder. I garaget och på vinden har jag svårare att avgöra vad som ska slängas. Min käre sambo sparar på det mesta för att det faktiskt går att använda och då kanske jag är lite för snabb att slänga.

  2. Jag är lite nyfiken angående kemikalier i leksaker. Vet du var man kan läsa om det eller kan du skriva nåt om det? Vad man bör rensa bort? Undvika?
    Kram Emma

  3. Det där med karantän är bra. Det kan få till och med mig att slänga saker – jag som annars är alldeles för mycket samlartypen. Jag önskar att jag hade åtminstone en tiondel av din rensarförmåga! 🙂

Kommentera

