Gjutjärn

Stekpanna och gryta i gjutjärn. Älskar dom. Visst använder vi mer smör att steka i, men smör är jag inte rädd för. Däremot flagorna som släppte i vår teflonpanna… (även om livsmedelsverket säger att det inte är farligt). Vet ni att man inte ska ha en fågel i köket när man steker i teflon? Bränner man vid det kan fågeln dö av gaserna som bildas.

Nu varken är, eller har, vi fåglar, men teflonpannan är väck. Dessutom ser soppor och grytor extra mustiga och gedigna ut i en gjutjärnsgryta!

6 thoughts on “Gjutjärn

  1. Matlagning i gjutjärnsgryta ger dessutom ett fint tillskott av järn! Bra att tänka på för dem som riskerar att lida av järnbrist, till exempel veganer och kvinnor i fertil ålder.

  2. Jag slängde ut vår teflonpanna i förrgår (med vissa protester att det är svårt att göra pannkakor och steka ägg i gjutjärn) men jag tycker inte det känns bra att laga mat i teflon och den var ”förbrukad”. Tänker också att gjutjärn ger ett tillskott av järn! 🙂 Som sagt använder man mer smör så är det inget problem!

    • Jag har också alltid tänkt gjutjärn som svårt att laga mat i, men bytte ändå efter tips från en vän. Diska ur i bara vatten, olja in vid behov och använd lite extra smör så är det inga problem med vare sig pannkakor eller ägg.

  3. Jag plockade också fram gjutjärnspannan för en tid sen. Den hade hamnat långt in i skåpet för jag tycker den är för tung. Men den kan ju egentligen stå framme!
    Cecilia

Kommentera

