Torka kläder

Tvätt på tork. Hela tiden. Det tar plats. Och snyggt är det inte.

Fast egentligen gör det mig ingenting. Detta är ett levande hem, inget inredningsmagasin. Jag gillar att komma hem till folk som har hem där det syns att någon lever och bor. Tvätt, tidningshögar, lite disk, pysselmaterial, barnens leksaker….. (Nu menar jag inte intorkad mat, gammal smutstvätt på golvet, stinkande sopor och såna saker, såklart)

Om en torktumlare innebar att vi kunde fortsätta bo på den här ytan även vartefter barnen växer upp, och på det viset spara både byggmaterial och energi att värma upp, så kanske det skulle kunna få flytta in en sån. Annars inte. Klart man kan önska en ibland, men för det mesta skulle det bara vara en stor energibov. Blöta vantar torkar lika bra över vedspisen.

Men en ordentlig torkställning ute, under tak, det skulle jag vilja ha. Så det inte gör något om det börjar regna precis när tvätten har torkat. Man kan tydligen torka tvätt ute även vintertid. Jag har faktiskt aldrig provat. Än.

Och så funderar jag på om det fanns något effektivare sätt att torka tvätt på. Ha ett sorts torkskåp (utan el) där man hänger tvätten på höjden så att det sparar plats? Som kan nyttja spisvärmen, eller dra nytta av ventilationen på något sätt? Jag får väl återkomma om jag kommer på nåt…

8 thoughts on “Torka kläder

  1. Jag var i London för några år sen. Mesta tiden, utom när vi sov, tillbringades i ett center som ägdes av Mennoniterna. I pannrummet fanns tvättmaskin och ett sinnrikt system för att hänga tvätt på linor, som vi på något sätt drog upp i taket. Kommer bara inte på hur det gick till.
    Du skriver så bra! Och är välkommen hem till min röra!

    • Den verkar ju smidig. Rulla in och ut kläderna på en ställning är smart. Fast jag skulle vilja ha en konstruktion som torkar kläderna utan el. Om det ens är möjligt, det vet jag inte.

  2. Åh den där eviga tvättställningen. Jag hade inte brytt mig nämnvärt om det int var för att vi bor så himla trångt. På sommaren kan jag ha den på balkongen men när det blåser behövs klädnypor och då näns jag inte. Men så vetter balkongen ut mot en trafikerad gata med så det känns lite halvfräscht. Ofta blir den inne om sommaren med. tråkigt!

  3. Tack för kul blogg. Hittade den idag och sträckläser allt 🙂

    Vi har 2 st hängställningar i taket från jula där vi hänger upp tvätt. Fungerar väldigt bra förutom att rummet blir för fuktigt och tyvärr har vi en avfuktare när blöt tvätt hänger där. Har man bra ventilation behövs det kanske inte.

    • Roligt att du gillar bloggen! Hänga upp tvättställningen måstevara en bra idé, särskilt när man ska städa. Funderar på något liknande när det är dags att plocka undan skötbord och alla dess tillhörande saker.

Kommentera

