Vitlöksfläta

Vitlöken är inplockad och flätad, efter att ha hängt på tork under tak några veckor. I år missade jag när blasten vissnade ner under all krasse, så några lökar hade hunnit börja klyfta sig innan de kom ur jorden. Men det räckte till en fläta och ett knippe i alla fall, och resten blir utsäde, hamnar i tomatsåser eller förvaras i skafferiet. Den lök jag satte i våras blev minst lika bra som den jag satte i höstas, så kommande säsong gör jag nog lite av varje igen. Dessutom tänkte jag plantera mer vitlök inomhus i vinter för att använda blasten som smakrikt grönt. Under sommaren har jag nallat från blasten i landet och haft i sallader, grytor mm.  Så gott!

Kommentera

